یک سوالی که برای من پیش آمده این است
که چرا تعاونی کانال اطلاع رسانی دارد ولی گروه ندارد؟
در کانال ارتباط یک سویه هست و حالت پاسخگویی ندارد.
در کانال البته شما می توانید با مدیر کانال ارتباط بگیرید ولی او اجباری به پاسخ دادن پیدا نمی کند.چون سوال شما در معرض دید عموم قرار نمی گیرد.
به نوعی فقط به سوالاتی که دوست دارد پاسخ می دهد.
البته وقتی تعداد بالاست چاره ای جز این نیست که شما کانال داشته باشید و سوالات را دسته بندی کنید و بعد به سوالات پر تکرار پاسخ دهید، ولی اینکار هم، هرگز صورت نگرفته است. یک ارتباط یک سویه با نگاهی از بالا به پایین وجود داشته است که انگار به مخاطب خود می گوید: همینی که هست از سرتان هم زیاد است.
فکر می کنم حدود دو سال است که تعاونی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دارد؛ شاید هم پیشتر بوده و بنده خبر ندارم.
وظیفه روابط عمومی در هر جایی پاسخ گفتن به سوالات مخاطبین و توضیح علل مشکلات به وجود آمده است و همچنین توضیح در مورد راه حل های رفع مشکلات است.
روابط عمومی ها، حلقه واسط بین مدیریت و مخاطبین هستند.
معمولا در سازمان ها و ارگانها نیز برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بین مدیران و رسانه ها و مردم بر عهده روابط عمومی هاست.
در قیاس با یک وزارتخانه، سازمان و اداره اینجا جای کوچکی است.
در طی این چند سال دریغ از برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ!
حتی چندین بار خبرنگاران رسانه ها مانند خبرگزاری فارس ، برنامه در شهر و باشگاه خبرنگاران جوان به ایشان مراجعه کردند ولی هیچ مصاحبه ای صورت نگرفت.
در دنیای امروز برای برگزاری جلسات مجازی ابزارهای خوبی وجود دارد.
ما در ایام تعطیلات و بعد از آن چندین جلسه برگزار کردیم.
حال سوال اینجاست که این آقا یا خانم مدیر روابط عمومی تعاونی که حقوقش را ما پرداخت می کنیم دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
نه با رسانه ها گفتگو می کند .
نه جلسه پرسش و پاسخ برگزار می کند.
نه گروه درست میکند تا اعضاء دردها و سوالهایشان را مطرح کنند.
نه خود سوالات پر تکرار را دسته بندی و از مدیران تعاونی می پرسد و جواب آن را در اختیار اعضاء قرار می دهد.
کار ایشان شده گرفتن چند عکس و گذاشتن آنها در کانال تعاونی همین و دیگر هیچ.
البته گذاشتن این عکسها هیچ فایده ای ندارد و جای گزارشی جامع و کامل که حاوی درصد پیشرفت پروژه باشد را نمی گیرد و فقط حالت سرگرم سازی و رفع تکلیف دارد . بلحاظ حرفه ای نیز هیچ سابقه درخشانی برای مدیر روابط عمومی محسوب نمی شود و ارزشی ندارد.
اگر واقعا به حرفه خود علاقمند هستند و می خواهند کاری انجام دهند.
گروه ایجاد کنند و زمینه تعامل اعضاء با مدیران را فراهم کنند.
در چند وقت اخیر با توجه به اوضاع کرونا نرم افزارهای شبکه های اجتماعی امکانات خود را توسعه دادند تا امکان ارتباط صوتی و تصویری را برای مخاطبین خود فراهم کنند.واتساپ تا ۸ نفر و تلگرام و گوگل میت تا دهها نفر را بصورت همزمان می پذیرند، بتازگی نرم افزاری مطرح و فراگیر شده است بنام کلاب هاوس که امکان ارتباط صوتی افراد با یکدیگر را فراهم می کند به نحوی که تا ۵۰۰۰ نفر می توانند با یکدیگر ارتباط صوتی برقرار کنند.
که فراتر از محدودیتهای نرم افزارهای دیگر است.
تابحال سه وزیر با استفاده از این ابزار با اصحاب رسانه گفتگو کرده اند و جلساتی
مجازی را برگزار کرده اند.
حال اگر مدیران تعاونی و مدیر اطلاع رسانی و روابط عمومی به اطلاع رسانی و شفافیت اعتقاد دارند این گوی و این میدان
هیچ هزینه و تشریفات خاصی هم نیاز نیست .
البته اصراری به استفاده از این ابزار نیست،
هر ابزار و نرم افزاری که خود صلاح می دانند ولی لطفا امکان ارتباط دو سویه را فراهم کنند، پاسخگو باشند و حرفه ای عمل کنند.